NADAL, LA SUBVERSIÓ D’UN MITE
Hi ha històries, tant en la nostra vida personal com en
la col·lectiva que estan revestides d’una força especial. A través d’aquestes
històries i de la seva significació ens expliquem els fets que considerem
importants en la nostra vida. Son metàfores poderoses que ens permeten
ubicar-nos i explicar-nos la nostra vida i el nostre món. Són els mites. És el
ric substrat que nodreix la nostra vida psíquica i espiritual. Sense ells la
vida personal i col·lectiva perdria aquella força misteriosa i màgica i esdevindria
grisa i vulnerable.
Tots els enamorats
recorden aquells signes especials que forniren i donaren una dimensió gairebé
transcendent al seu encontre. Sobre aquests signes, que només tenen valor per a
ells, construïren el seu mite amorós. Per a ells aquests signes tingueren un
valor de predeterminació, de destí, irreductible. “-Recordes, carinyo, aquell
dinar previ a la conferència al qual ens varen convidar? I la nostra primera
mirada farcida d’aquella emoció tan especial? I com va succeir aquell fet, i
l’altre, que ens indicaven clarament que estàvem predestinats l’un a l’altre?”
Quan les parelles obliden o deixen d’actualitzar el seu mite amorós, el seu
amor va perdent la potència original i la seva significació especial, i la
relació va perdent força en la mateixa proporció que el mite va quedant llunyà
i afeblit, engolit en una racionalització anèmica i reduccionista.
També les civilitzacions
i els pobles fonamenten gran part de la seva vida psíquica i espiritual en
poderosos mites fundacionals que omplen de sentit llur naixement i esdevenir
històric. Plató considerava el mite com una forma d’expressar certes veritats
que escapen al pur raonament. El mite de sant Jordi i el dragó, o del naixement
de la bandera catalana amb quatre barres de sang en son un clar exemple dels
mites que alimenten el nostre inconscient col·lectiu.
També en l’origen de les
religions hi trobem el mite en forma de narració extraordinària que ens parla
de l’establiment d’una nova forma de relació entre Déu –o els déus- i la
humanitat. El mite del naixement virginal de Jesús –igual que ja fou
anteriorment el de Buda, Krishna i Horus- ens evoca un fet sobrenatural,
extraordinari, que marca l’inici d’un nou cicle en la història humana, de la
possibilitat d’una nova consciència en el si de la humanitat. El mite sempre és
refulgent, commovedor, i té el poder de sacsejar els cors i les consciències.
Mircea Eliade deia que els mites son molt persistents perquè contenen maneres
de ser i actuar que son rellevants per a nosaltres. Comuniquen una història
dels temps primordials que poden il·luminar les recerques del present. El mite
del Nadal ha conservat la seva força primigènia fins l’adveniment de la era
moderna on en comptes d’extingir-se ha estat subvertit i manipulat per la
dinàmica materialista i consumista. Però aquesta subversió del sentit original
i primigeni del mite de Nadal està creant un malestar evident en moltes
persones que se senten fastiguejades per aquesta pèrdua de sentit espiritual i al·legòric
d’una de les festes més entranyables de la nostra tradició cultural i
religiosa.
Per un costat el mite
nadalenc és encara ben viu en l’inconscient col·lectiu i segueix marcant el
ritme del cicle anual del solstici d’hivern, però la seva expressió actual,
orientada exclusivament al consum compulsiu, al deure de fer obsequis de forma
forçada i convencional, i a l’excés d’ingesta d’aliments, és font de frustració
al trair el seu sentit original, simbòlic i transformador.
El Nadal en tant que
invitació i crida interior a deixar que en l’espai del nostre cor neixi el nen
diví –força còsmica creadora- com a germen de potencialitat de tot allò que
malda per ser encarnat i expressat en el nou cicle que comença és enormement
evocador, amb un gran poder per actualitzar i fer realitat en la nostra vida
els nous impulsos existencials que reclamen fer-se presents en la nostra vida.
Però en comptes de comprometre’ns amb aquesta crida de creixement i realització
personal ens fem l’orni i omplim la nostra buidor existencial amb tecs
excessius i compres compulsives.
Les llegendes i
narracions mítiques han captivat i estimulat la imaginació humana en el
transcurs del temps, i filòsofs i científics malden per esbrinar el secret
d’aquesta atracció. És obvi que a través dels mites intentem resoldre els
misteris de la vida i de l’univers, i ells ens aporten un sentiment de
connexió, de consciència i de sensibilitat que dóna sentit i profunditat a la
nostra vida. D’alguna manera son llànties que il·luminen la nostra comprensió,
i renunciar al seu missatge simbòlic és renunciar a una part de la nostra
comprensió i creativitat.
Publicat al Diari de Girona el 28 de desembre del 2003