DE L’INTEL·LECTE
A LA INTUÏCIÓ
Devia tenir uns
vint-i-cinc anys, o sia la meitat dels que tinc ara, quan en una llibreria em
va cridar poderosament l’atenció un llibre amb el mateix títol d’aquest article
“Del intelecto a la intuición” de l’escriptora anglo-americana Alice Bailey. En
aquell temps havia començat a fer exercicis d’introspecció i meditació el
primer resultat dels qual fou la descoberta d’un món interior d’una riquesa i
d’una profunditat corprenedores. Un nou horitzó, vastíssim i lluminós es
desplegà de sobte en la meva consciència, la qual cosa aportà una plenitud
extraordinària a la meva vida, plenitud que, sabia, no la trobaria pas enlloc
més que en aqueslls moments d’intimitat amb la meva ànima.
Aquelles vivències, que
foren l’inici d’una recerca que ha marcat tota la meva vida, aviat posaren en
evidència, no obstant, que pertanyia a aquesta part de la humanitat, la
occidental, que no en té prou en viure
experiències expansives i lluminoses sinó que també necessita comprendre-les
racionalment i conceptualment. Per això en aquell moment aquell llibre vingué a
calmar la meva ment assedegada de comprensió intel·lectual. Segurament que un
hindú n’hagués tingut prou amb la pròpia experiència i la seva ment, menys ansiosa,
hagués continuat la seva recerca únicament en l’aprofundiment de la seva vivència
interior.
La meva pròpia
experiència en la meditació em posà en contacte amb nivells no habituals de la
consciència que em feren comprendre ben aviat que la ment tenia la capacitat
natural d’anar molt més enllà del nivell racional. Alhora que anava
desenvolupant aquesta nova habilitat i s’anava estabilitzant per mitjà de la
pràctica també confrontava la realitat d’una cultura, la nostra, que si més no
en els àmbits acadèmics negava o menystenia la realitat de les dimensions
espirituals de la consciència humana, o com s’anomena ara en la nova
psicologia, dels nivells transpersonals de la consciència.
Amb el temps vaig anar
sabent, òbviament, algunes coses més. Per exemple, que cada sentit té una
contrapart subtil que va més enllà de la realitat física i que per tant la
ciència, segons els protocols d’investigació actuals, difícilment pot arribar a
copsar. La visió etèrica, per exemple, que dóna la capacitat de percebre el camp
energètic que envolta tots els sers vius, o l’extensió del tacte vers nivells
més subtils que permet percebre l’estat d’equilibri o desequilibri
dels centres energètics del cos
humà coneguts, en una expressió que ens ve d’orient, com a xacres i que es corresponen
amb les glàndules del sistema endocrí.
També val a dir, no
obstant, que amb la nova visió de la realitat que està desplegant la física
quàntica, s’ha de ser un cartesià molt obtús per pensar que tota la realitat
existent és la que ens ofereix la limitadíssima percepció dels cinc sentits,
que tal com han dit molts filòsofs i poetes més aviat cal veure’ls com cinc
petites finestres en la presó del nostre cos.
Radiació gamma, raigs x,
ultravioleta, infraroigs, ones de la radiodifusió, telefonia, energia
elèctrica, ultrasons, infrasons, etc. estem envoltats per un mar d’energies que
malgrat estar més enllà de la percepció dels sentits els estem utilitzant
diàriament per mil usos diferents. La pràctica introspectiva i meditativa el
que fa es dotar-nos d’una finesa i una subtilesa en la nostra percepció que ens
permet anar una mica més enllà de la percepció habitual. A nivell mental ens
permet traspassar el limitat àmbit de la ment mecànica i racional que tot i
essent tant important per desenvolupar-nos en la vida no exhaureix les possibilitats
ni representa la totalitat de la ment. La ment abstracta, filosòfica, intuïtiva
i espiritual és el regal de la vida per a tots aquells qui saben abstreure’s
per un temps del brogit del món i s’endinsen vers el seu interior seguint un
anhel, un impuls que tard o d’hora els portarà justament a trobar-se amb el
tresor de la intuïció.
Anhel i intuïció son dos
pilars fonamentals del nostre creixement interior. Per l’anhel, que reconeixem
com una crida interior, iniciem un moviment que ens porta a explorar nous
territoris de la nostra consciència. Potser en l’inici d’aquest moviment no
sabem encara què cerquem ni cap on ens adrecem. Però el propi moviment, la
pròpia dinàmica de l’exploració interior va despertant i desenvolupant en
nosaltres la capacitat de la intuïció, un nou instrument de percepció i
coneixement que ens farà partícips de la grandesa del ser humà i de tot el
creat.
Publicat al Dominical del Diari de Girona el 25 d’abril del 2004