UNA SOCIETAT DE SONÀMBULS
SATISFETS
“Yo sueño que estoy aquí / de estas cadenas
cargado, /... ¿Qué es la vida? Una
ilusión;/ una sombra, una ficción /...
¡Que toda la vida es sueño / y los sueños, sueños son!”.
Molt abans que Calderón
de la Barca, filòsofs, mestres espirituals, místics i poetes ens han previngut
de la inconsistència de l’existència humana viscuda en un estat que en podríem anomenar de somnolència. Ja el
Buda, 500 anys abans de Crist, es va donar compte d’aquest fet i elaborà una filosofia
encaminada a “despertar” els humans del seu somni mitjançant el que es coneix
com Les Quatre Nobles Veritats, on ens fa veure com la causa del sofriment no
és altra que la identificació, enganxament i desig de valors finits, no reals,
i il·lusoris.
L’al·legoria de la
caverna de Plató, on uns homes encadenats des del naixement només poden
percebre l’ombra d’un objectes que son projectats darrera d’ells imaginant
aquestes ombres com la veritable i única realitat existent, és una metàfora
plena d’actualitat que ens convida a reflexionar sobre l’estat actual del ser
humà en la nostra societat, que malgrat creure’s lliure, culte i intel·ligent,
està sumit en un estat d’alienació permanent. Els indicadors del que dic son
l’alarmant progressió dels nivells d’ansietat, de depressió, de consum
d’ansiolítics, de drogues, d’addiccions destructives, tot això com a expressió
de la pèrdua de sentit de la vida, de la violentació sistemàtica de la seva
veritable naturalesa, de la repressió i negació dels valors espirituals que
porten a la persona a una fragmentació i reducció de la seva consciència. Fent
una interpretació sui generis del mite de la caverna m’imagino
irònicament Plató escrivint-lo avui, però en comptes de projectar sobre la
paret figures d’animals, d’homes, etc., projectant aparells de televisors,
vídeos, dvd’s, pc’s, accions de borsa, pòlisses d’assegurança, joguines
eròtiques, pastilles d’èxtasi, escriptures de propietat, etc. i tots nosaltres
encadenats i fascinats per aquestes ombres, incapaços de percebre’n llur
naturalesa il·lusòria i enganyosa, pensant que el seu gaudi i possessió ens
portarà la felicitat que anhelem.
En l’època actual
filòsofs i pensadors com Krishnamurti, Gurdjieff, Aurobindo, etc. han insistit
sobre aquesta condició de la consciència humana, i psicòlegs com Jung i
Assagioli han dissenyat mètodes i sistemes terapèutics que busquen el despertar
mitjançant la integració en la consciència del vast camp de l’inconscient
personal i col·lectiu, doncs l’inconscient, amb la seva amalgama d’impulsos de
tota mena derivats de complexos i fixacions no resolts, de l’ombra personal,
etc. determina inexorablement l’actuar mecànic i reactiu de la majoria de les
persones. Amb aquesta integració doncs la persona assoleix una nova visió, un
despertar, una reorganització i transformació de la consciència en el sentit
d’una expansió integradora que li dóna accés a la totalitat del seu ser,
despertant a la realitat profunda de les coses i de la vida més enllà dels
falsos valors alienants tan presents en la nostra societat.
Vivim o som viscuts?
Aquesta és la pregunta clau. Mentre no assolim la plena autoconsciència
actuarem i viurem de forma reactiva, egocèntrica, compulsiva i mecànica, moguts
per impulsos aliens. Instal·lats com estem en les nostres fantasies, les ànsies de consum, les projeccions neuròtiques que ofusquen la
nostra consciència i la mantenen en un estat de somnolència, podem afirmar
veritablement que la vida tal com la vivim és real? O haurem de reconèixer que
som viscuts per forces que no controlem? Podem considerar real una existència
quins continguts s’escapen de la nostra consciència i discerniment? Por
haver-hi plenitud, alegria, bellesa, amor i veritat en la vida dominada i
esclavitzada per unes forces alienes al nostre jo real?
Publicat al Diari de Girona el setembre del 2002